Instagram není určen primárně pro zábavu či jako online fotoalbum, nýbrž slouží jako jeden z nejsilnějších prodejních a manipulačních nástrojů v dnešní konzumní společnosti.
Je nadbytečné začínat článek tím, jak obrovský vliv za posledních pár let nabyly sociální sítě ve veřejném prostoru. Podstatné je však zmínit, že Instagram není určen primárně pro zábavu či jako online fotoalbum, nýbrž slouží jako jeden z nejsilnějších prodejních a manipulačních nástrojů v dnešní konzumní společnosti. Můžeme jen hádat, kolik miliard amerických dolarů, jsme schopni díky Instagramu utratit. A to nemluvíme pouze o rtěnkách, botách, kabelkách nebo knihách. Mluvíme tu o našich dovolených, členstvích ve fitness klubech, o navštěvování „rozvojových“ kurzů a také o přeměně předmětů našeho zájmu a životních stylů.
Že až s Instagramem jste se začali vážně zajímat o módu? Nebo až po založení Instagramového profilu jste začali jíst avokádový chléb se zastřeným vejcem a pít matcha latté? Můžete se zhluboka nadechnout a dlouze vydechnout. V tom nejste sami. Pokud bychom dali na dvouramennou váhu přínosy a negativa vlivu sociálních sítí, druhá miska vah by byla násobně těžší než ta první. Pro váš větší přehled jsem sepsala 6 největších lží, kterým uvěřila naprosto drtivá většinu uživatelů této sítě.
Existují lidé, kteří mají dokonalý život
Omyl, který dává u lidí vzniku deprese, úzkosti a pocitu méněcennosti. Takoví lidé neexistují. Cílem příspěvků, na první pohled úspěšných lidí, je vás zaujmout nebo vám něco prodat. Zájem plodí sledovanost a sledovanost vede k prodejní síle. Pouze s velkou základnou followerů je možné přijímat nabídky od marketingových agentur, které takovým profilům zaplatí určité množství peněz za propagaci jejich výrobku, služby nebo čehokoliv dalšího, za co můžete převést své peníze na účet někoho jiného. Zájem se sbírá přes emočně silné příspěvky, které ve vás probouzí senzaci, lítost, vztek, materiální chtivost nebo iracionální ideály.
Stalking je normální
Sledovat můžete kohokoliv. Třeba i bývalou partnerku svého současného přítele. Protože mu lajkuje úplně všechno. Nebo se můžete podívat, jak žijí jeho kolegové. No spíš asi kolegyně. Dohledávání toho, na co váš milý kliknul, o co nebo o koho se zajímá, je skvělým začátkem pro hystericky žárlivé a paranoidní hádky. Podobné analýzy online jednání vašeho protějšku, vedou nejen k úbytku vašeho času a přílivu stresu, ale především k dramatickým konfliktům, které se mohou stát příčinou bolestivé destrukce vašeho vztahu. A to hlavní, co si z takových vztahů dnešní mladí odnáší je, že chtějí potkat člověka, který své bývalé nelajkuje fotky z fitka. #fail
Čím víc likes, tím důvěryhodnější profil
Čím více emocí probudí u lidí nějaký příspěvek, tím více uživatelů na příspěvek zareaguje. Můžeme si to uvést na příkladu. Představte si reklamu na prací prostředek, který je vyfocen v kompozici s malým štěňátkem bílého labradora. Pejsek sedí v hromadě rozházeného prádla, které vytahal z prádelního koše v koupelně a pod příspěvkem je nějaký slogan typu: „Ne všichni vám doma s prádlem pomohou. S námi to zvládnete.“ Umím si představit, že tento na první pohled roztomilý příspěvek, vyvolá spoustu pozitivních reakcí. To ovšem neznamená, že například účinnost pracího prášku, či jeho šetrnost k životnímu prostředí, je správná. Jinými slovy se bavíme o snaze marketingových agentur spojit ve vašich hlavách pozitivní emoci s jejich produktem. Existuje řada nástrojů pro efektivní psychologii prodeje a štěňata a děti mezi ně rozhodně patří od počátku existence marketingu.
Digitální iluze našich životů, aneb jak se snažíme udržet vlastní mediální obraz
V životě prožíváme spoustu krásných okamžiků. A právě takové sdílíme. Na kolik jsou právě takové, jak je sdílíme na Instagramu, je druhá strana skutečnosti. Luxusní večeře s partnerem, s kterým jsme se vlastně ještě ten večer pohádali. #konecnespolu #loveyoutothemoonandback Nebo náš kamarád, který objíždí jakožto manager slavného DJ party v klubech po Evropě. Stories z klubů, barů, diskoték, vstávání ve 3 odpoledne a do postele se dostane za svítání. Takový životní styl vede často (a nemusí to být pravidlem) k přemíře konzumace alkoholu a drog. Ještě jsem na Instagramu neviděla příspěvek o tom, že by měl někdo dojezdy nebo problémy s alkoholem. #thuglife #partyhard #putyourhandsup
A tak bychom mohli pokračovat donekonečna. Na poloviční pravdy nebo lži v rámci dobrého mediálního obrazu našich profilů, jsme si zvykli velice rychle. A jak to bývá se všemi závislostmi, začali jsme lhát i sami sobě o tom, kdo vlastně jsme a co nás skutečně činí šťastnými a životně naplněnými. A pak jsme na to zapomněli úplně. S většinou momentů a chvil se totiž dělíme jen s těmi nejbližšími a to v ten okamžik, kdy se dějí. Všechno ostatní je většinou jen přesvědčování okolí o tom, že něco nějak je, a že se tak či onak cítíme.
Ideální člověk 21. století chodí pravidelně do fitka, snídá v bistrech a pracuje na manažerské pozici
O tom, kdo je a kdo není úspěšný mají dnešní mladí celkem jasnou představu. Rozhodně nesmíte prokrastinovat. Pořád se něco děje a dnešním velkým tématem je intenzivní osobní rozvoj, vzdělání, sociální začlenění, přehled filmových novinek z Netflixu, návštěva veganských a raw bister, lidé si berou půjčky na produkty od Apple, jelikož se z vlastnictví této výkonné technologie stalo nepsané pravidlo pro přijetí do „lepší společnosti“. Také se často mluví o tom, že by člověk měl mít opravdový zájem o cokoliv a v tom se zdokonalovat. Měli byste cestovat, protože dneska je to za hubičku, navštívit do měsíce pár akciček, na kterých necháte výplatu a především se blýsknete, když si najdete reprezentativního partnera, se kterým vám to báječně klape, protože jen takové vztahy jsou přece ty pravé.
Všechno výše zmíněné vám způsobí jedno jediné. Tlak. Pokud cítíte každodenně tlak ve formě požadavků a jakýchsi „musím“, „měl/a bych“ a „potřebuju si koupit“ ,velmi pravděpodobně jste si tenhle bič na sebe upletli sami. Pod touhle tíhou, se můžete častěji, než je vám příjemné, citit sami, nešťastně a zoufale. Dobrá zpráva je, že se s tím dá pracovat.
Hranice neexistují
Lidské soukromí zažilo s příchodem sociálních sítí totální destrukci. Hranice toho, co sdílíme se začaly posouvat až se ztratily někam do dálek, na které jen ztěží dohlédneme. To, co je osobní a to, co sdílíme jen s lidmi, kterých se to či ono bezprostředně týká, jde velmi těžko určit. Nejvíc to odnáší mladá generace, která nemá srovnání mezi tím, co dřív bylo v „normě“ a tím, co se vymykalo. Konkrétně Instagram vytvořil obrovský shluk všech možných dat, které si jen dokážeme představit. Influenceři v konkurenčním boji o vaší pozornost, pornoherečky, profily psů, kontroverzní videa, animovaný humor, umění, politika, vaření, černý humor bez limitů, satira a tak dále a tak dále. Bohužel se tyto expresivní životy na Instagramu začali projevovat i v reálu a opět nejvíce u mladé genereace. Bez vlastních pravidel se mladí ocitají ve zmatku a nepochopení. Rozum jde stranou a to, co se veřejně protěžuje jsou touhy, prvoplány, rychlost a emoce. Tolik kladený důraz na individualitu se často mění na chaos, aroganci, povrchnost a nezodpovědnost.
Pokud jste v některých částech článku poznali i své vlastní chování a říkáte si, že byste to chtěli změnit, nezoufejte. Nic není ztraceno. Jak říká můj dobrý známý, „Na změnu je vždycky čas.“ Kdykoliv si můžete ulevit od čehokoliv, co vás trápí nebo s čím nejste spokojeni. Je zapotřebí takové skutečnosti definovat a začít hledat jejich příčinu. Většinou se jedná o strach nebo nedostatečně sebevědomí. Vše má své důvody. Pramenit mohou z nějaké události z dětství, z výchovy, z prostředí, ve kterém jste vyrůstali, z vrozených dispozic a tak dále. Když budete pracovat na tom, abyste ty příčiny vzniku našli, přirozeně je budete chtít časem také odbourat.
Když něco ztratíme, hledáme to venku. Když však něco chceme objevit, je třeba začít se sebou komunikovat a ptát se. Protože tam, kde vzniká vaše motivace a váš zájem, tam je také často odpověď a to je uvnitř každého z nás. Všechno, co se děje kolem nás, můžeme pak použít jako inspiraci a s klidem tak vnímat názory druhých bez toho, aniž bychom se urazili. Ovšem jednat bychom měli už podle svého přesvědčení. S respektem k sobě i k ostatním.
#wakeupyourdream #probudsvujsen