Máš účet a chceš se přihlásit?

6 lží, které nás naučil Instagram

Sociální sítě za posledních pár let nabyly ve veřejném prostoru obrovský vliv. Koncový uživatel Instagramu používá svůj profil hlavně pro zábavu. Jako nástroj však slouží jako jeden z nejsilnějších prodejních a reklamních nástrojů v dnešní konzumní společnosti. Můžeme jen hádat, kolik miliard amerických dolarů, jsme schopni díky Instagramu utratit. A to nemluvíme pouze o rtěnkách, botách, kabelkách nebo knihách. Mluvíme tu o našich dovolených, členstvích ve fitness klubech, o navštěvování rozvojových, ale také falešných kurzů a především o přeměně předmětů našeho zájmu a životních stylů.

Pokud bychom dali na dvouramennou váhu přínosy a negativa vlivu sociálních sítí, může se zdát, že druhá miska vah by byla násobně těžší. Nic není černobílé a to platí i u dopadech sociálních sítí na společnost a jednotlivce. Jako každá mince, i tahle má dvě strany. O té druhé ale budeme mluvit v jiném článku.

Pro váš větší přehled vám přinášíme 6 největších lží, kterým uvěřila velká skupina uživatelů sítě Instagram.

Instagram: strhnout pozornost

Že až s Instagramem jste se začali vážně zajímat o módu? Nebo až po založení Instagramového profilu jste začali jíst avokádový chléb se zastřeným vejcem a pít matcha latté? Můžete si vydechnout. Nejste v tom sami. Krátká videa a lákavé obrázky dokáží snadno svést naši pozornost.

Prokrastinace na sociálních sítích a nudu, kterou většina z nás nechává zahánět právě na TikToku, Instagramu a Facebooku, je ve skutečnosti jen slabou náhražkou akce našeho mozku, který přijímá velmi krátkodobé množství dopaminu. Ten je načerpán stejně rychle, jak v dalších vteřinách vyprchá.

Existují lidé, kteří mají dokonalý život

Omyl, který dává u lidí vzniku deprese, úzkosti a pocitu méněcennosti. Takoví lidé neexistují. Za to existuje řada narcistních osobností, pro které jsou sociální sítě s exponovaným obsahem žně.

Cílem příspěvků, na první pohled úspěšných lidí, je vás zaujmout nebo vám něco prodat a v dlouhodobé perspektivě udržet pozornost. Zájem plodí sledovanost a sledovanost vede k prodejní síle. Pouze s velkou základnou followerů je možné přijímat nabídky od marketingových agentur, které takovým profilům zaplatí určité množství peněz za propagaci jejich výrobku, služby nebo čehokoliv dalšího, za co můžete převést své peníze na účet někoho jiného. Zájem se sbírá přes emočně silné příspěvky, které ve vás probouzí senzaci, lítost, vztek, materiální chtivost nebo iracionální ideály.

Stalking na Instagramu je normální

Sledovat můžete kohokoliv. Třeba i bývalou partnerku svého současného přítele. Nebo se můžete podívat, jak žijí její kolegové a kamarádi. Dohledávání toho, na co váš milý kliknul, o co nebo o koho se zajímá, je skvělým začátkem pro žárlivé a paranoidní hádky. Podobné analýzy online jednání vašeho protějšku, vedou nejen k úbytku vašeho času a přílivu stresu, ale především k dramatickým konfliktům, které se mohou stát příčinou bolestivé destrukce vašeho vztahu.

Čím víc likes, tím důvěryhodnější Instagram profil

Čím více emocí probudí u lidí nějaký příspěvek, tím více uživatelů na příspěvek zareaguje. Můžeme si to uvést na příkladu. Představte si reklamu na prací prostředek, který je vyfocen v kompozici s malým štěňátkem bílého labradora. Pejsek sedí v hromadě rozházeného prádla, které vytahal z prádelního koše v koupelně a pod příspěvkem je nějaký slogan typu: „Ne všichni vám doma s prádlem pomohou. S námi to zvládnete.“ Díky štěňátku pravděpodobně příspěvek vyvolá spoustu pozitivních reakcí. To ovšem neznamená, že například účinnost pracího prášku opravdu funguje. Jinými slovy se bavíme o snaze marketingových agentur spojit v našich hlavách pozitivní emoci s jejich produktem. Existuje řada nástrojů pro efektivní psychologii prodeje a štěňata a děti mezi ně rozhodně patří od počátku existence marketingu.

Digitální iluze našich životů, aneb jak se snažíme udržet vlastní mediální obraz

V životě prožíváme spoustu krásných okamžiků. A právě takové sdílíme. Na kolik jsou právě takové, jak je sdílíme na Instagramu, je druhá strana skutečnosti. Luxusní večeře s partnerem, s kterým jsme se vlastně ještě ten večer pohádali. #konecnespolu #loveyoutothemoonandback

Na poloviční pravdy nebo lži v rámci dobrého mediálního obrazu našich profilů, jsme si zvykli velice rychle. A jak to bývá se všemi závislostmi, začali jsme lhát i sami sobě o tom, kdo vlastně jsme a co nás skutečně činí šťastnými a životně naplněnými.

O opravdu šťastné momenty se nemáte potřebu dělit online, protože už se o ně dělíte v daný moment s vašimi blízkými. Všechno ostatní je většinou jen přesvědčování okolí o tom, že je něco lepší, než ve skutečnosti je.

Ideální člověk 21. století chodí pravidelně do fitka, snídá v bistrech a pracuje na manažerské pozici

O tom, kdo je a kdo není úspěšný mají dnešní lidé celkem jasnou představu. Rozhodně nesmíte prokrastinovat. Pořád se něco děje a dnešním velkým tématem je intenzivní osobní rozvoj, vzdělání, sociální začlenění, přehled filmových novinek z Netflixu, návštěva veganských a raw bister. Love brand Apple vytvořil novou kulturu technologie, díky čemuž si lidé berou půjčky na nejnovější modely iPhone a příslušenství. Také se často mluví o tom, že by člověk měl mít opravdový zájem o cokoliv a v tom se zdokonalovat. Měli byste cestovat, protože dneska je to za hubičku, navštívit do měsíce pár večírků, na kterých necháte výplatu a především se blýsknete, když si najdete partnera, se kterým vám to vždycky báječně klape, protože jen takové vztahy jsou přece ty pravé.

Všechno výše zmíněné může působit velký tlak, který můžete cítit každý den ve formě „musím“, „měl/a bych“ a „potřebuju si koupit“. Tenhle bič jste si ale velmi pravděpodobně upletli sami. Pod tíhou očekávání se pak můžete častěji, než je vám příjemné, citit sami a nešťastně. Dobrou zprávou je, že se s tím dá pracovat.

Hranice neexistují

Lidské soukromí zažilo s příchodem sociálních sítí destrukci. Hranice toho, co sdílíme se začaly posouvat, až se ztratily někam do dálek, na které jen ztěží dohlédneme. To, co je osobní a to, co sdílíme jen s lidmi, kterých se to či ono bezprostředně týká, jde velmi těžko určit. Nejvíce to odnáší mladá generace, která nemá srovnání s tím, co dříve bylo intimní a soukromé.

Žiju online

Instagram vytvořil obrovský shluk všech možných dat, jaké si jen dokážeme představit a stále roste. Influenceři v konkurenčním boji o vaší pozornost, pornoherečky, profily psů, kontroverzní videa, animovaný humor, umění, politika, vaření, černý humor bez limitů, satira a tak dále a tak dále. Bohužel se tyto expresivní životy na Instagramu začali projevovat i v reálu a opět nejvíce u mladé genereace. Bez vlastních pravidel se lidé ocitají ve zmatku a nepochopení. Rozum jde stranou a to, co se veřejně protěžuje jsou touhy, prvoplány, rychlost a emoce. Tolik kladený důraz na individualitu se často mění na chaos, aroganci, povrchnost a nezodpovědnost.

Pokud se zmítáte mezi spoustou profilů, kupujete merche od svých oblíbených influencerů a v reálném životě zažíváte menší spokojenost než v online světě, měli byste zbystřit.

Pohlcení sítěmi může poukazovat na nízké sebevědomí nebo absenci dlouhodobého zájmu ve vašem životě. Vše má své důvody. Když se budete zajímat o příčiny vzniku, můžete začít pracovat na změně vašich každodenních zvyků a pěstovat jiné činnosti, které vás učiní dlouhodobě spokojenými a šťastnými.

Když něco ztratíme, hledáme to venku. Když však něco chceme objevit, je třeba začít se sebou komunikovat a ptát se. Protože tam, kde vzniká vaše motivace a váš zájem, tam je také často odpověď.

Zajímá tě nae? Odebírej náš feed a objev toho více