Tajemství života: Jak správně dýchat

29. 06. 2022

Bronislava Grossová

Každý den se nadechneme zhruba 25 000 krát, aniž bychom se vědomě soustředili. James Nestor se ve svém výzkumu zabýval dechem, vyzkoušel na sobě několik pokusů a přišel na to, jak díky pouhé změně dýchání můžeme zlepšit naše psychické i fyzické zdraví a celkovou kvalitu života.

Dýchání, kromě okysličení organismu, ovlivňuje v našem těle spoustu dalších procesů, o kterých nemáme sebemenší ponětí. Správné dýchání dokáže vyplavit hormony a chemické látky, jež snižují krevní tlak, usnadňuje trávení, reaguje na fáze menstruačního cyklu, zvyšuje sportovní výkon, reguluje tepovou frekvenci, rozšiřuje cévy v prstech u nohou nebo pomáhá ukládat vzpomínky. A to už je dost důvodu, proč bychom se měli naučit správně dýchat. 

Novinář James Nestor se společně s vědci zabýval výzkumem dechu a v knize „Dech: Nové poznatky o ztraceném umění“ popsal blahodárné účinky dýchání nosem a negativní dopady na náš organismus, když dýcháme ústy.

Pokud se pravidelně nadechujeme a vydechujeme pusou namísto nosem, James Nestora říká, že je na čase to přehodnotit. Dýchání nosem je totiž jedinou správnou cestou, kterou bychom měli přijímat vzduch, aby naše tělo fungovalo tak, jak má. Vysvětluje to tím, že dýchání nosem vzduch filtruje, ohřívá, zvlhčuje a stlačuje, což umožňuje plicím mnohem efektivněji využívat kyslík pro potřeby těla. Když dýcháme ústy, tyto procesy se neodehrávají, a proto je pro náš organismus takové dýchání náročnější.

Mnohé studie prokazují, že dýchání ústy přispívá k zánětu ozubnice, zápachu z úst a je jednou z nejčastějších příčin vzniku zubního kazu. Také je škodlivější než konzumace cukru, špatné stravovací návyky nebo nedostatečná ústní hygiena. Toto přesvědčení sdílí i mnozí zubaři. Doktor Mark Burhenne zjistil, že dýchání ústy může být příčinou i chrápání a spánkové apnoe. 

Vědci, se kterými Nestor mluvil o dechu, potvrzují, že pomalé a hluboké dýchání nosem do bránice může pomoct zmírnit stres, má vliv na správné fungování imunitního systému, krevní tlak, tělesnou hmotnost, náladu i pohlavní orgány, zatímco špatné dýchací stereotypy zhoršují naše fyzické a psychické zdraví.

Například pokud máte problémy s úzkostí nebo jinými stavy založenými na strachu, měli byste se naučit správně dýchat, abyste svou úzkost dokázali ovládnout. Často právě vee stavech úzkosti, začneme nevědomky dýchat příliš rychle, mělce a často také pusou, což není vhodné. Neuropsychologové tvrdí, že takový typ dýchání uvádí tělo do ještě většího stresu, takže úzkost může být o to intenzivnější. Právě pomalé a hluboké dýchání nosem zmírňuje napětí a snižuje hladinu kortizolu (stresový hormon) v krvi a zároveň tím vysíláme do mozku signál, že se situace uklidňuje.

Pomalé dýchání je pro tělo spojeno s relaxací – bránice se sníží, do plic se vpustí více vzduchu a naše tělo se začíná přepínat do uvolněného stavu.

Člověk v průměru za život udělá 670 milionů nádechů. Vy už máte za sebou možná menší polovinu, které jste nevěnovali svou pozornost. Zkuste si na té druhé polovině dát více záležet a sledujte, co to dělá s vaším fyzickým zdravím a psychickou pohodou.