Flow, aneb když myšlenky proudí

Z anglického flow lze pojem přeložit do češtiny jako plynutí nebo tok. O užitečném stavu mysli se často dozvídáme z přednášek, článků a workshopů zaměřující se na osobní rozvoj. Na výraz můžeme natrefit i v případě, vyhledáváme-li informace o lidském výkonu, koncentraci a fungování mozku. Tento specifický stav vědomí známe všichni, ovšem ne každému je známo, k čemu v okamžiku absolutní koncentrace vlastně dochází.

Vědci, psychologové, sportovci a odborníci z různých oblastí léta zkoumají kapacitu lidských schopností například v souvislosti s kvalitou spánku, stravou, pohybem, a tak dále. Pro správné fungování metabolismu a zlepšení psychické i fyzické kondice má velký vliv také střídání frekvencí našeho mozku. Jednou z nich je frekvence Gama, která se ladí právě při prožívání stavu flow.

Jsem ve flow

Být ve flow znamená koncentrovat se a plynule vykonávat konkrétní činnost. V daný okamžik často nevnímáme hlad ani žízeň, nepociťujeme únavu a ztrácíme pojem o čase. Jsme tak maximálně v přítomném okamžiku. Do flow se můžeme dostat, začneme-li vykonávat náročnější činnost, která vyžaduje zapojení našich schopností nebo znalostí, které jsou nad rámec našich poznaných možností a které jsme si doposud vůbec nebo příliš neosvojili. Jinak řečeno činnost, která nás přesahuje. Stavu flow tedy může předcházet výzva k aktivitě, kterou v daný okamžik z nějakého důvodu musíme (mírné krizové situace) nebo chceme nově objevit. 

Co se děje v naší hlavě

V absolutní koncentraci se naše energie přelívá přesně do těch částí těla, kde je momentálně užitečná. Jakoby se receptory našeho vnímání aktivovali jen tam, kde je jich momentálně zapotřebí. Pokud tedy například čteme knihu, je v pozoru náš zrak a ta část mozku, která čte text a překládá jej do významu za pomocí představivosti. Sluch se ztrácí do pozadí a velmi snadno se stane, že odignorujeme zvuky, které nás mohou ze čtení vyrušit. Ztrácíme přehled o přečtených stránkách a také o tom, jak dlouho čteme. Automaticky obracíme listy a zapomínáme i na to, jestli nám je zvolená pozice těla dlouhodobě komfortní či ne. Ve chvíli, kdy se z flow probíráme, například začneme vnímat hlad, žízeň nebo potřebu dojít si na toaletu. Může se také stát, že si přeležíme nebo přesedíme některou část těla.

Flow jako odpočinek a zároveň posílení části myšlení

Ve flow odpočívá jedno z našich já. To , které hodnotí, analyzuje, přemýšlí nad vším možným a projevuje emoce. Ve flow mu dáváme klid, prostor a zároveň se s ním učíme lépe zacházet. Díky odpočinku jsme mimo jiné schopni některé situace, od kterých si při flow odpočineme, vidět s nadhledem a z jiného úhlu. I proto se při duševní nepohodě doporučuje pohyb, protože právě procházky nebo sport jsou nejúčinnější cestou, jak se mezi frekvencemi přepnout a dovolit tak našemu myšlení ulevit.

Díky zvýšené koncentraci je náš výraz je soustředěný a maximálně přítomný. Jedním z největším přínosem gama frekvence je schopnost se lépe učit a pamatovat si. Ve flow zároveň posilujeme všechny schopnosti, které jsou ve stavu aktivní. Pozornost, komunikaci, paměť, představivost, kreativitu a nebo svaly, pokud máme flow například při sportovním výkonu.

Učíme se být ve flow

Pro flow je vhodná jakákoliv činnost. Jednoznačně se dá říci, že se do stavu dostáváme ve chvíli, pokud máme na čemkoliv větší zájem. Například pokud nás baví tenis, je pravděpodobné, že flow s tréninkem bude prodlužovat, a tím se budou zlepšovat i naše výkony. Ve flow se můžeme ocitnout při malování, čtení, běhu, učení, komunikaci, přemýšlení, tanci a v mnoha dalších aktivitách. Po flow se cítíme odpočatí, ale zároveň příjemně a hodnotně unavení.

Význam naší flow

Flow nám pomáhá zůstat klidnými. Zachovává nám nadhled. Maximalizuje a rozvíjí naše schopnosti. Posiluje naší koncentraci a myšlenkový i tělesný balanc. Překonáváme se, učíme se novým věcem a objevujeme náš vlastní potenciál.  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *