Máš účet a chceš se přihlásit?

Sharenting: dítě influencer jako mašina na peníze

V několika posledních letech si mnozí rodiče oblíbili sdílení fotek svých dětí na sociálních sítí. V Americe se takové chování označuje pod pojmem sharenting – spojuje slova share (sdílet) a parent (rodič). Wall Street Journal použil dokonce spojení oversharenting, který online publikace fotek a videí roztomilých potomků definuje ještě trochu lépe. Rodiče totiž často takový obsah sdílí v nadměrném množství.

Digitální sdílení informací o dětech se v posledních letech stalo „soutěží v získávání pozornosti“, jak řekl psychiatr Elias Aboujaoude ze Stanfordské univerzity.

Sharenting: Digitální únos

V západních zemích se už přes dva roky zcela vážně mluví o narušení soukromí dětí v digitálním světě. U nás je téma stále ještě v plenkách a nevěnuje se mu dostatečná pozornost. O osvětu se snaží portál e-bezpeci.cz, který kromě kyberšikany řeší i vzdělávání dětí a dospělých právě v oblasti digitální bezpečnosti.

Polonahé fotky dětí končí na porno webech

Rizik je přitom hned několik. Nevhodné fotografie malých dětí často končívají na ilegálních pornografických webech, kde je zneužívají pedofilové a sexuální predátoři. Dalším velkým problémem je samotné narušení soukromí malého dítěte a vytvoření digitální stopy ještě předtím, než malý člověk dostane právo na souhlas či nesouhlas.

Digitální stopa totiž zůstane v online prostoru i poté, co se rodič rozhodne obsah z profilu smazat. Navíc si většina rodičů neuvědomuje, že fotografiemi své dítě může lokalizovat. Nejnebezpečnější příspěvky jsou pak u škol, v blízkosti bydliště a kroužků. Odborníci stejně tak nedoporučují uvádět denní harmonogram, kde lze snadno vysledovat, kde a kdy dítě pobývá.

Mami, prosím, smaž tu fotku

Projekt E-bezpečí na svém webu uvádí statistiky hlásající, že 69 % českých rodičů sdílí fotografie svých dětí na internetu, přitom pouze asi jedna pětina z rodičů se svých dětí ptá na souhlas s uveřejněním.

Dívej, jak sedí na tom nočníku!

Děti se tak na školách setkávají s kyberšikanou, kdy jiné děti cíleně vyhledávají fotky z dětství na profilech rodičů, aby mohli spolužáka zesměšnit. Momentky dětí v plenách, na nočnících, umazaných od rajčatové omáčky, bez plavek na dovolené. Podobné záznamy mohou v budoucnu dětem narušit sebevědomí v případě, že jejich fotografie někdo zneužije k výsměchu a ponižování. Děti své rodiče často žádají o stažení obsahu. Bohužel, ne vždy se setkávají s pochopením. Řada rodičů si totiž stále neuvědomuje, jak podobným sdílením mohou svým ratolestem uškodit na psychickém zdraví.

Influencer od narození

O čem se začínají vést horké diskuze je komerční sharenting, jednoduše řečeno vydělávání peněz na reklamní spolupráci skrze fotografie a videa dětí na sociálních sítích. Těhotné influencerky ukazují svým followerům fotky svých dětí již s první ultrazvukovou fotografií. Různé druhy reklam kradou soukromí novým osobnostem ještě dříve, než se narodí. Otázkou stále ještě je, jaké následky na vnímání vlastní hodnoty takové děti získají v dospívání. Samotný princip, který ve zkratce říká „moje máma mě používala na vydělávání peněz a celý národ viděl mé intimní dětské momenty“, vede k zamyšlení.

Smetana, Bagárová, Leitgeb

V posledním rozhovoru v pořadu Realtalk na YouTube, moderátorka Lili zpovídala zpěvačku Emmu Smetanu, která používá k reklamním spolupracím na Instagramu obě své dcery. Lili položila Emmě otázku, co si myslí o sharentingu. Smetana pojem neznala a po stručném vysvětlení od moderátorky pořadu reagovala: „Máme pocit, že v téhle zemi se nám žije bezpečně. Řekli jsme si, že to nemá smysl, když už ty sociální sítě máme, z nich extrahovat takhle důležitou součást života.“ Otázkou je, jestli to jako argument vlastně na něco odpovídá.

Emma určitě není jediná, která v digitálním světě své děti používá k práci. Nejsledovanějšími instagramovými účty, které reklamní spolupráce se svými dětmi uzavírají, je například Monika Bagárová s dcerou Ruminkou (@bagarovamonika) nebo populární Nikol Leitgeb (@stibrovnicniholka).

Sharenting obsahuje také oblíbené maminkovské blogy, kde jejich autorky publikují kolikrát velmi detailní informace o zdravotním stavu svých dětí, intimní momenty a další informace, které pro dospívajícího člověka nemusí být příjemné veřejně sdělovat.

Rizika spojená se ztrátou digitálního soukromí u malých dětí známe. Na studie, která by ukázala data o dopadech komerčního sharentingu na děti si musíme ještě chvíli počkat. Zatím musí postačit zvážení každého slavného rodiče, jestli své dítě do komerčního byznysu zahrne či ne. Jsou tu však i profily celebrit, jako je například hvězdný pár Rytmus a Jasmína Alagič, kteří svého syna na sítě fotí, nikdy mu však není vidět do obličeje. Osobně je mi takový přístup sympatický a v první řadě svého potomka rodiče nevystavují zbytečné otázce: „Jak to v dospívání mé dítě ovlivní?“

Zajímá tě nae? Odebírej náš feed a objev toho více