Ukaž, co děláš!

V dnešním kritickém a chaotickém světě má spousta lidí problém s nacházením vlastního já a s jeho vyjádřením. Neví, jak vystihnout vlastní pocity a myšlenky, vytvořit něco vlastního a zajímavého, ukázat to světu. Kreativní práce a její sdílení je přitom velice důležitým aspektem lidského života, který nám pomáhá formovat sebe sama a stabilizovat se v životě a ve společnosti. Této tématice se věnuje Austin Kleon, který do své knihy Ukaž, co děláš! zformuloval jednoduché principy kreativní práce a způsobu, jak ji prezentovat na veřejnosti a sociálních sítích.

Austin Kleon je americký spisovatel, copywriter a umělec, který se zabývá kreativními procesy. Přednáší a spolupracuje s firmami jako je  Pixar, Google nebo TEDx. Kniha Ukaž, co děláš! je druhou knihou z jeho série o umělecké tvorbě.

Kreativita není talent, je to způsob myšlení” John Clesse

Nebojte se a spolupracujte

Existuje spoustu mýtů o kreativitě a jeden z nich je mýtus tzv. Osamělého génia. Pokud se podíváme do historie, spousta umělců a lidí, co se do ní zapsali, tvořili a působili ve skupinách. Umělcem se nestává člověk jen díky tomu že tvoří osamotě a izolovaně velká a dokonalá díla, ale v momentě, kdy se rozhodne přispět nějakou svoji myšlenkou, nápadem, příběhem, ať už do skupiny lidí, nebo třeba v dnešní době na sociální sítě. Pro vás to může být běžná myšlenka, nápad, ale pro ostatní nikoliv. Tím na sebe upozorníte a lidé stejně zaměření vás začnou sami od sebe vyhledávat, sledovat a kontaktovat. Komunita kreativních lidí kolem vás vám dodá sílu a podporu, a také podněty k inspiraci pro vaši další tvorbu. 

Důležité je se také přestat bát a začít se pozvolna projevovat. Přeskočit propast pochybností ze břehu nicnedělání, na břeh kreativní práce. Strach z toho, že někdo odhalí, že nejste profesionál ale amatér je sice oprávněný, ale zcela zbytečný. Všichni jsme celý život lepší či horší amatéři. Pokud ale nezačneme, nemůžeme se stávat těmi lepšími.

Proces a pak výsledek

V dobách sociálních sítích už neplatí to, že lidi nezajímá, co se dělo ve vašem ateliéru před namalováním obrazu. Člověk chce znát kreativní proces a posun jiného člověka. Nezapomínejte proto lidem dát vědět, kolik práce a úsilí stojí za vaším dílem. Dovolíte jim tak nahlédnout do své hlavy a oni lépe pochopí, kdo doopravdy jste a jak a proč pracujete. 

Tato metoda poslouží skvěle pro vaši propagaci, je ale také velice důležitá pro vás samotné. Vidět, jak daleko jste se od posledně posunuli, co všechno jste zvládli a co za mezičlánky svých prací jste vytvořili je přinejmenším povzbuzující. Také pokud si nejste jisti některými body své práce, jednoduše je sdílejte a reakce ostatních vám napoví, zdali je ještě potřeba jim věnovat trochu pozornosti nebo jestli jste si vedli dobře. 

Umění je každodenní záležitost

Důležité pro každého tvůrce je konstantnost. Dělat věci na kterých pracuji každý den, ať už málo nebo více. Z malých, avšak každodenních částí vaší práce, se stává obrovský celek. Důležité je také čerpat inspiraci a dělat si poznámky o světě kolem nás. 

Austin Kleon upozorňuje na důležitost kontroly míry postování o své práci. Nenechte se pohltit vlastním egem a zkoumejte, mimo svého instagramu a jiných sociálních sítí, také věci kolem sebe. Pokud jste spisovatelé, nezapomeňte číst také knihy ostatních, pokud malíři, nezapomínejte občas například zamířit do galerie.

Sebevědomá tvorba

Kleon říká, že při tvorbě by člověk měl myslet na své diváky, ale hlavně také na sebe  a svoji tvorbu. Vše se pak pokoušet spojit dohromady. Podávat věci jasně a výstižně, bez chyb a se značným sebevědomím. Vaše práce stojí za to aby spatřila světlo veřejnosti, ale vy musíte zařídit, aby se tak stalo. Lidé dávají slovům veliký význam a na otázku “Co děláš?”, a podobné, si proto připravte srozumitelnou odpověď. 

I na sociálních sítích prezentujte sami sebe a to, co děláte se sebeúctou a vědomím hodnoty vašeho umění. Lidé vás začnou rychleji a s větší pozorností všímat, a budou více naslouchat tomu, co chcete sdělit.

Zvykněte si na kritiku

S publikováním vaší práce na veřejnosti a na sociálních sítích přichází další fáze, a to je fáze kritiky. Připravte se na spoustu lidí, kteří se vám budou snažit vnutit, že vaše práce je na nic a možná ještě mnohem hůř. Důležité je určit, zda-li to jsou, nebo nejsou, lidé, kteří vašemu zájmu rozumí a lidé, na kterých vám záleží. Pokud je odpověď ne, nenechte se vůbec vyvádět z míry. Jak?

Pamatujte na pravidlo, že vaše práce a vy nejste jedno a totéž. Buďte proto nablízku lidem, kteří vás milují jako člověka a ne jenom kvůli tomu, co děláte. Části vaší práce, kterými si nejste jisti nebo které jsou pro vás choulostivé, nepublikujte v případech, kdy by vám to mohlo ublížit. Počkejte na dobu, kdy si budete stoprocentně jistí. 

Vy jste ti, kdo má moc nad kritickým a zlým komentářem a  ten kdo rozhoduje,co se s ním stane. Můžete na něj reagovat jakkoliv. Rozčílit se, ignorovat nebo využít jako podnět k něčemu novému. Pokuste se držet si odstup a pokud vám to činí potíže, prostě komentáře vypněte. Pod obraz v galerii taky nikdo nepíše, co si o něm myslí. 

Důležité je nezastavovat. Čím více lidí o vás ví, tím sice existuje více lidí, kterým se vaše práce nemusí líbit, ale především to znamená, že jste čím dál tím více úspěšní. Otočte nenávist některých jedinců na pozitivní přístup. Vytvořte něco, co budou nenávidět ještě víc. Pokud se budete zdokonalovat v tom co děláte, tvoříte tím také štít jistého uspokojení z vaší práce, který všechny nenávistné a zlé komentáře vůbec nebude pouštět až k vám.

Zůstaňte

Práce není nikdy dokončená, jen opuštěná” Paul Valéry

V kreativní tvorbě vždy přijdou, stejně jako všude jinde, vzestupy a pády. Neodcházejte a nevzdávejte se v momentech, kdy si myslíte, že je vše ztraceno a vše je špatně. Přijdou opět chvíle, kdy budete na výsluní a neskonale pyšní na sebe, a na to, co děláte. 

Kleon dodává :

Někdy jsou lidé, kteří se stali úspěšnými a dosáhli svých cílů pouze lidé, kteří vydrželi dostatečně dlouho.”

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *