Jana Brunclíková
#články

Možná jste takové věty slýchávali nebo pořád slýcháte: „Neprožívej to tolik.“ „Nebuď taková citlivka.“ „Tak se prostě trochu obrň a vzchop!“ Třeba jste se o to dokonce opravdu snažili, ale pravděpodobně to k ničemu nevedlo. Třeba vás to překvapí, ale ani nemohlo. Tak, jako je některým lidem dána do vínku útlá postava, jiným jemné vlasy nebo třeba citlivé zažívání, má zhruba 15–20 % populace vrozenou větší citlivost. V angličtině se jim říká highly sensitive people, tedy vysoce citliví lidé (HSP). 

Jak poznat, že jste vysoce citliví

Existují podrobné testy, které vám poskytnou přesnější informace o vaší citlivosti. Pravděpodobně ale budete patřit mezi HSP, pokud vám je blízká většina následujících bodů:

Vadí mi hlasité zvuky a jasná, blikající světla.

Cítím se nepříjemně mezi davy lidí.

Citlivě vnímám pachy, nečekané doteky nebo i nepříjemné scény ve filmu.

Špatně snáším fyzické nepohodlí a nedostatek spánku, mám nízký práh bolesti.

Raději pracuji v klidné kanceláři než v dynamickém openspace.

Jsem velmi empatická/-ý a snažím se vycházet lidem vstříc.

Umělecké zážitky ve mně dokážou probudit silné emoce.

Snadno se „přehltím“ a obvykle potřebuji po celém dni několik klidných hodin o samotě.

Poznali jste se? Pokud patříte mezi HSP, znamená to zkrátka, že vaše nervová soustava je naladěna citlivěji než u většiny populace. Jde o vrozenou dispozici a snažit se „navléct si hroší kůži“ by mělo asi takový efekt, jako kdybyste si chtěli nechat narůst silnější kosti.

Pozitivní stránky HSP

Svou vysokou citlivost nezměníte, ale pokud o ní víte, můžete ji využít ve svůj prospěch. Citlivé nastavení vůči okolnímu světu je například prakticky nezbytné pro umělce. Umožňuje lépe se vcítit do druhých a pečovat o jejich potřeby. Jako HSP pravděpodobně dokážete věnovat pozornost detailům, ale zároveň dokážete vnímat i komplexní obraz a propojení jednotlivých prvků, což vám umožňuje dobře organizovat a plánovat. A vedle toho, že velmi intenzivně prožíváte negativní emoce, jste také schopni maximálně intenzivně prožívat i ty pozitivní: štěstí, radost, zamilovanost, pocit úspěchu – v takové míře, v jaké je většinová populace zažije jen velmi zřídka.

Na co si dát pozor

Vysoce senzitivní lidé jsou ohroženější některými psychickými problémy. Hrozí jim především deprese a úzkosti. Abyste se jim vyhnuli, je důležité přiznat si svoji zvýšenou citlivost a pečovat o duši o něco starostlivěji, než musí ostatní. Dopřejte si dostatek odpočinku a času jen pro sebe – vysoce citlivým lidem trvá delší dobu, než si „dobijí baterky“. Zbytečně se nevystavujte nepříjemným zážitkům – když víte, že vám hluk a poblikávající osvětlení nočních klubů nedělá dobře, scházejte se s přáteli jinde. Naučte se říkat NE, když víte, že by vás souhlas přivedl do zbytečného stresu. Vyhýbejte se energetickým upírům a poznejte, kde máte své hranice – budete je pak moci lépe popsat i ostatním a když si uvnitř nich budete připadat dobře, časem je pravděpodobně zvládnete i úspěšně rozšiřovat.

Je v pořádku být citlivý

Jak už bylo řečeno, vysokou senzitivitu můžete využít ve svůj prospěch. „Jako ventil pro všechny nashromážděné emoce a smyslové zážitky funguje kreativita,“ popisuje Deborah Ward, autorka knihy Overcoming Low Self-Esteem with Mindfulness (Jak překonat nízké sebevědomí s pomocí všímavosti). Každodenní život s vysokou citlivostí může být složitý, druhou stranou mince je ale neodmyslitelná kreativita a rozšířené schopnosti vnímání. Jste-li HSP, nebojte se využít právě těchto vlastností, které ostatní nemají.

Doporučená četba pro HSP:

Ilse Sand | Přecitlivělost není slabost

Kathrin Sohst | Citlivost jako výhoda

Sylvia Harke | Senzitivní lidé: Jak najít emoční rovnováhu

Judith Orloff | Průvodce pro vysoce citlivé lidi: Jak prožít šťastnější a vyrovnanější život

Mark Manson | Důmyslné umění, jak mít všechno u prdele