Kristýna Svidroňová
#články

Meditace je velkým trendem současnosti. Neměli bychom však zapomínat, že se jedná o cvičení staré už tisíce let. Rozhodně není náhodou, že se meditování věnovali už lidé v prehistorickém období. Jak ukazuje čas, meditace je přínosná pro každého, i bez ohledu na vyznání. A co víc, můžete se do ní ponořit ještě dnes. Poradíme vám, jak na to.

Prostě to zkuste

S meditováním můžete začít tady a teď. Potřebujete k tomu pouze svou mysl a své tělo. Zkušenější meditující zvládají ponoření se do vlastního já a to třeba i za chůze. Pro první meditace je však nejvhodnější klidné a tiché místo, bez rušivých elementů. Usnadní vám to vnímání. Pokud navštěvujete psychologa či psychiatra, doporučujeme s nimi vhodnost meditace konzultovat.

Aby první meditace nebyla poslední

Na začátku nemusíte mít žádný plán. Zapomeňte, že něčeho chcete dosáhnout. Vytyčené cíle a očekávání bývají zábranou v dalším rozvoji a působí jako blokace. To ale neznamená, že nemůžete věřit v blahodárnost meditace. Důležité je opustit konkrétní představy. Vaše meditační cvičení by mělo být samostatnou a na ničem závislou zkušeností. Ze začátku se vědomě a uvolněně (bez tlaku) oprostěte od vašich sociálních rolí, povinností, tlaků a domněnek či očekávání. Při meditaci nic z toho neexistuje. Meditace se odehrává v maximálním uvolnění a díky tomu je umožněno mysli a tělu regenerovat.

Nejdůležitějším a pravděpodobně i nejnáročnějším úkolem je ztišení mysli. I tato dovednost se musí natrénovat, než dosáhnete přirozeného zklidnění a uvolnění. Když zavřete oči, po kratší i delší chvíli se mohou objevovat zcela náhodně různé myšlenky. To je naprosto v pořádku. Důležité je si je uvědomit a naučit se myšlenky pozorovat tzv. "z povzdálí", kdy nejsme jejími účastníky, ovšem přesto si uvědomujeme, že jsou naše. Po chvíli je nechat odejít a dále se jimi nezabývejme. Vraťme se ke klidu a uvolnění. Jak bylo již řečeno na začátku, tuto schopnost zlepšíte pravidelným trénováním a mysl postupně naučíte na nic nemyslet.

Příprava na meditování

Oblečte si pohodlné oblečení. Najděte si příjemné místo, kde vás nebude nic rušit. Vypněte všechna rušivá elektrická zařízení. Osvětlení ztlumte či zhasněte. Okna během dne zatáhněte. Popřípadě se domluvte se svými blízkými, že vám dají prostor pro pokojnou meditaci.

Vsedě nebo vleže

Meditovat je možné v různých pozicích. Pozice si tedy na začátku vyzkoušejte a zůstaňte u té, ve které budete moci klidně a bez hnutí setrvat alespoň 5 minut. Oči můžete nechat otevřené či přivřené, soustředěné na jeden bod. Při zavřených očích je snazší soustředit se na sebe. Během meditace bychom neměli usnout.

Sedět můžete na židli s rovnou páteří. Případně si můžete sednout na podložku na zemi. Důležité je vysunout mírně pánev, zmírníte tak námahu zad. Dále uvolněte ramena a záda. Sed si můžete zvolit libovolný, buď na patách či se zkříženýma nohama. Ruce si uložte na kolena či stehna.

Rozhodnete-li se meditovat vleže, uvolněte se do podložky. Bradu zatáhněte, jako by vás někdo jemně tahal. Díky tomu bude krk správně podepřený. Ruce umístěte podél těla či na břicho.

Délka meditace

Je čistě na vás. První meditace mohou být kratičké, třeba v rozmezí 5–10 minut. S postupem času možná sami vycítíte, že potřebujete v meditativním stavu setrvat déle. Přínosná je zvláště pravidelná praxe. Ideální jsou dvě cvičení denně. Rozhodně byste se do toho neměli nutit, vždy by to pro vás měla být příjemná činnost.

Sedět bez hnutí a hlídat rušivé myšlenky

Toto je ideální cvičení pro začátek. Posaďte se na podlahu s nataženýma nohama. Začněte soustředěně nadechovat z bránice do plic až ke klíčním kostem a pomalu vydechujte zpět. Dech udržujte plynulý a klidný po celou dobu. Délka nádechu a výdechu by měla být shodná, přičemž je důležitější prodloužená délka výdechu. Postupně uvolňujte části nohou, od kyčlí až po chodidla, po té si sedněte do zkříženého sedu. Obraťte svou pozornost k sobě dovnitř, hlídejte myšlenky, emoce, které přichází. Uvědomte si je. Nic z toho, co přichází, není dobré ani špatné. Důležité je ono uvědomění, které vám dovolí myšlenky začít pokojně pozorovat. Zkuste se dostat do fáze, kdy už vás nic neruší a v té setrvejte co nejdéle. Vše rušivé ignorujte. Meditaci opouštějte pozvolna a beze spěchu.