Lída Rašková
#články

Schopnost správně komunikovat a jednat s lidmi je jedna z nejcennějších dovedností. Věděl to už Dale Carnegie, který se touto problematikou zabýval. Do své knihy, která se stala zanedlouho světovým bestsellerem, sepsal osobní poznatky o komunikaci z jeho velice pestrého pracovního života z prostředí obchodu.

Carnegie se také stal velice známým učitelem osobního rozvoje a komunikace 20. století. Zabýval se způsoby, jak udělat na lidi co nejlepší dojem a jak s nimi jednat. Jelikož jeho cílem bylo vždy konverzací získat něco pro sebe (něco výhodně prodat, vyměnit, získat slevu) a ve většině případech se mu to dařilo, z jeho zkušeností v knihách a na jeho kurzech se učí a čerpá mnoho dalších lidí.

I v dobách po krachu na americké burze nepřestal být oblíbeným. Dál nabízel veřejnosti své kurzy a tím dával lidem naději do budoucnosti. Například i bilionář Warren Buffett, který dlohou dobu trpěl strachem z projevu na veřenosti tvrdí, že Carnegieho kurzy velice napomohly  jeho nynějšímu úspěchu a změnily jeho život. Do tohoto článku jsem vybrala pár tipů z jeho nejprodávanější knihy Jak získávat přátele a působit na lidi.

Naslouchejte

Člověk je tvor sobecký. Nejraději mluví o sobě a věcech, které má rád. Lidé celé dny myslí jen na sebe a vlastní blaho, pokud chcete něčí náklonnost, nechte ho mluvit, nejlépe o tématu, které mu je blízké.Lidé touží po uznání a zájmu o jejich životy. Buďte pokorní, respektujte slova druhého a naslouchejte jim.

Buďte milí

Každý rád jedná s milým člověkem, ať už příjemnost oplácí či nikoliv. Pokud od někoho něco potřebujete, nikdy se nechovejte hrubě. Také nemluvte o sobě. Ptejte se zdali byste mohli dotyčného o něco poprosit, zdali by byl/a tak hodný/á a něco pro vás vykonala. Jednejte tak, aby se osoba, po které něco chcete, cítila důležitá a vážená. Možná na vás tato metoda působí strojeně, ale vzpomeňte si na moment, kdy vás tímto způsobem někdo o něco prosil. Vyhověli jste mu?

Chvalte

Carnegie říká, že vždy je za co pochválit, dokonce i v případě, že chcete kritizovat. Pokud se vám na vykonané práci někoho jiného něco nelíbí, nejdříve chvalte povedené, až pak se zaměřte na chyby. Dotyčný nejenže lépe kritiku snese, ale bude také svolnější k odstranění jejího původu.

Nehádejte se

Snažte se s lidmi nehádat a nepřesvědčovat je o tom, že nemají pravdu. Ať už ji mají nebo ne, výhra v hádce s jiným člověkem, třeba kolegou v práci, vám nepřinese nikdy nic dobrého. Touto cestou nezískáte uznání ani pokoru ostatních lidí, nastane pravý opak. Mnoho lidí bere kritiku a následné přesvědčování o vlastní pravdě jako útočné a nepřátelské chování, i když to třeba ani není vaším záměrem. Proto se zkuste tomuto chování vyvarovat.

Uznejte svou chybu

Opačný princip platí v případě vašeho vlastního pochybení. Carnegie tvrdí, že za své vlastní chyby bychom se naopak omlouvat měli. I v případě že dotyčný není v právu vám cokoliv vytýkat, omluvte se. Uznejte chybu a dejte mu najevo, že chápete, že se mu něco nelíbí. Před rozhořčeným člověkem udělejte krok vzad a ne vpřed. Pomůže vám to klidněji vyjednat kompromis a řešení situace, která i když se občas zdá ztracená, může pomocí této metody dopadnout nakonec dobře.

Dale Carnegie se celý život řídil zásadou pokory a respektu vůči druhému, ať už je jakýkoliv. Je totiž naší vizitkou, jak se k druhému chováme. Podle Carnegieho nás dobré chování šlechtí a můžeme skrze něj mnoho získat a nebo se alespoň nedostávat sami sebe do konfliktů a problémů. Jeho knihou se lidé řídí už přes 70 let a na kurzy jeho společnosti - Dale Carnegie Training se můžete přihlásit i v současnosti.